• قالب سبز
  • قالب سبز
  • قالب سبز

  تبليغات شما در اين محل


درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید

موضوعات

آرشيو مطالب

نويسندگان

پيغام مدير
به وبلاگ کلوب بچه های دانشگاه بعثت شیراز خوش آمديد ...
قالب اين وبلاگ با به روزترين امكانات توسط جديترين مرجع قالب ، قالب سبز ساخته شده .
اميد است از وبلاگ من حداكثر استفاده را بريد .
با تشكر مدير : کلوب بچه های دانشگاه بعثت شیراز
راههاي كاهش استرس در فصل امتحانات

راههاي كاهش استرس در فصل امتحانات

 با فرا رسیدن فصل امتحانات ، استرس بر ذهن و جان دانشجویان و دانش آموزان سنگینی می کند؛ هر چند فصل امتحانات زمان گذراندن یک تجربه آرامش بخش نیست ، اما با این حال نه تنها می توانید از تبعات و اثرات منفی آن بکاهید، بلکه حتی می توانید از استرس برای کسب نتایج بهتر کمک بگیرید.
هر چند شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که استرس همیشه چیز بدی نیست.
در واقع یک میزان حداکثری مطلوب استرس وجود دارد که هر چه به این سطح از استرس نزدیکتر شوید، عملکرد شما بهتر می شود. استرس بیش از حد در فصل امتحانات دقیقا مانند هر عامل دیگری که مانع تمرکز بر پرسشها می شود عمل می کند و باعث می شود مطالبی را که یاد گرفته اید فراموش کنید. این روند می تواند از طریق سر درد، حالت تهوع ، تب و لرز یا گرفتگی عضلات اتفاق بیفتد که در هر حال نتیجه ای جز عملکرد ضعیف و نمرات پایین در پی نخواهد داشت.
پرسش اساسی این است که چگونه می توان استرس را به شکلی مدیریت کرد که با حداکثر میزان مطلوب آن نتایج بهتری به دست آورد؟
با برنامه ریزی قبلی مطالعه کنید...
بیشتر آنان می دانند که خواندن و حفظکردن مطالب در شب پیش از امتحان ، هیچ گاه مانند مطالعه برنامه ریزی شده در طول ماههای گذشته ثمربخش نیست ؛ اما با دانستن این موضوع ، بیشتر دانشجویان به انجام این کار مبادرت می کنند. از همین الان به مواد درسی که باید برای امتحان بخوانید فکر کنید و به برنامه ای که طبق ، آن دست کم چند هفته زودتر از امتحان به مطالعه این جزوات و کتابها اقدام کنید. یک جدول زمانبندی برای کار آماده کنید و براساس آن پیش بروید. فهرستی از مطالبی که باید برای امتحان آماده شود تهیه و با مطالعه هر قسمت و بخش آن را علامت گذاری کنید. از تکنیک های متفاوت مطالعه استفاده و عملکرد خود را در هر روش مطالعه ای بررسی کنید تا بتوانید مناسب ترین روش را برگزینید.
 
به اندازه کافی بخوابید...
در فصل امتحانات به دلیل افزایش ساعات مطالعه و خستگی ناشی از آن ، بدن نیازمند خواب و استراحت کافی است.
خواب همچنین در تجدید قوای ذهنی و آماده کردن آن برای یادگیری بیشتر ضروری است.
پس چنانچه نتایج امتحانات برایتان مهم است.
به خواب خود به اندازه کافی اهمیت بدهید و با توجه به کار روزانه ، میزان خستگی و شرایط جسمی خود به اندازه کافی بخوابید. بکوشید شب امتحان زودتر بخوابید حتی اگر ساعت امتحان بعدازظهر باشد.
تغذیه مناسب داشته باشید...
در فصل امتحانات شاید بیش از هر زمان دیگری ، تغذیه در موفقیت شما نقش دارد. چنانچه به اندازه کافی مواد مغذی و ضروری به سلولهای خاکستری مغز نرسد ذهن ما نمی تواند با حداکثر توان خود به یادگیری بپردازد. چنانچه تحت رژیمهای درمانی قرار دارید، در موقع امتحانات خود را مقید به رعایت کامل رژیم غذایی نکنید و مطمئن شوید به اندازه کافی میوه و سبزی تازه و غلات کامل مصرف می کنید. توجه داشته باشید چنانچه به اندازه کافی از این مواد غذایی استفاده نمی کنید با مکملهای مولتی ویتامین کمبود آنها را جبران کنید. چنانچه در حین غذا خوردن نیز مطالعه می کنید، بکوشید از غذاهای آماده سالم و مغذی استفاده کنید. یک تا 2ساعت پیش از رفتن به جلسه امتحان یک غذای کربوهیدرات دار کامل بخورید تا از افت قند خون در طول جلسه جلوگیری شود.
تحرك داشته باشید...
با نزدیک تر شدن روز امتحان ، حبس کردن خود در اتاق یا تکان نخوردن از کتابخانه برای ساعات طولانی روش آسانی برای مطالعه است ؛ اما وقتی ما برای ساعات طولانی هیچ تحرکی نداریم مغز ما نیز دچار رخوت و سکون می شود. اگر می خواهید تمام آن چیزی را که می خوانید به یاد بسپارید، حتما ورزش حتی به اندازه بسیار کم ، مانند قدم زدن به مدت چند دقیقه را فراموش نکنید. چنانچه در طول مطالعه علایم استرس را در وجودتان حس کردید، بکوشید تمرین های ورزشی سنگین تری را انجام دهید تا انرژی های منفی به این ترتیب دفع شوند.
تمرین های آرامش بخش را فراموش نکنید...
روشهای آرامش بخش (ریلکسیشن ) متفاوتی وجود دارند که می توانید با توجه به شرایط و علایق خود از آنها کمک بگیرید. مدیتیشن ، گوش دادن به موسیقی ملایم ، یوگا، تائی چی ، حمام آب داغ یا آب سرد، یادداشت و خاطره نویسی و قدم زدن در پارک یا محیطهای باز و سبز طبیعت از جمله روشهایی هستند که می توانند استفاده شوند.
شروع آرامش با نفس کشیدن...
هم پیش از امتحان و هم در طول امتحان ، اکسیژن یار و یاور شماست.
نفس عمیق کشیدن روش آرامش بخشی است که می توانید پیش از امتحان و همچنین در طول جلسه به طور مداوم از آن استفاده کنید. وقتی تحت فشار هستید، به صورت طبیعی تنفس شما سریع تر و درنتیجه سطحی تر می شود. اجازه ندهید چنین اتفاقی بیفتد. بکوشید نفسهایتان آرام تر و عمیق تر شود. با این کار شاهد پایان فشار و شروع آرامشی در وجود خود خواهید بود و ذهنتان با انجام این کار شفاف و آرام تر خواهد شد.
 
با دوستان خود قبل از شروع امتحان راجع به امتحان صحبت نكنيد چرا كه آنها هم چون شما اضطراب دارند و اضطراب مى تواند مسرى باشد!!!
لباس مناسب بپوشيد. اگر از وضعيت سالن امتحان خبر داريد، لباس مناسب با شرايط آب و هوايى سالن بپوشيد .


     نويسنده : سامی        دسته : <-PostCategory->        18:6 - یک شنبه 18 دی 1390برچسب:,        بازديد :              
ارزش تغذیه ای ماست

ارزش تغذیه ای ماست

biomast.jpg  برخی از مهم ترین شواهد موجود در ارتباط با مصرف ماست و ...

گونه های باکتری "لاکتیک اسید" مورد استفاده برای فرآیند تخمیر شیر و اثرات ارزشمند درمانی و سلامت آنها را به خصوص در ارتباط با عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری ها از نظر خواهیم گذراند.
ارزش تغذیه ای ماست

ترکیب مواد مغذی ماست همان ترکیب مواد مغذی شیر است که تحت تاثیر نوع و مدت تخمیر و نوع میکروب های به کار رفته کمی تغییر یافته است.
ویتامین های گروه B

اصولا فرآیند تخمیر باعث کاهش ویتامین های شیر در مقایسه با املاح آن می شود، زیرا ویتامین ها نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس تر از املاح هستند.

مهم ترین عوامل موثر حین تخمیر که منجر به کاهش ویتامین ها می شوند، شامل: حرارت و پاستوریزاسیون، اولترافیلتراسیون، هم زدن و شرایط اکسیداتیو هستند. به علاوه نوع کشت میکروبی به کار رفته برای تخمیر نیز بر کاهش مقدار ویتامین های شیر مؤثر است.

گونه های باکتری "لاکتیک اسید" برای رشد و تکثیر به ویتامین های گروه B نیاز دارند که مهم ترین آنها B12 است. برخی از گونه ها نیز قادر به سنتز B12 هستند. بنابراین، انتخاب دقیق گونه های باکتری به کار رفته برای تخمیر می تواند عامل مهمی در جهت پیشگیری از کاهش قابل توجه B12 در محصول نهایی باشد.

لاکتوز

لبنیات تنها منبع تامین کننده قند لاکتوز هستند. پیش از انجام تخمیر، مقدار لاکتوز در شیر تقریبا 5 درصد است. باکتری "لاکتیک اسید" باعث تبدیل قند لاکتوز به اسید لاکتیک می شوند. لذا خاصیت اسیدی ماست از شیر بیشتر است.

به همین دلیل افرادی که دچار بیماری "عدم تحمل لاکتوز" هستند، ماست را بهتر از شیر تحمل می کنند.
پروتئین

معمولاً، مقدار پروتئین در ماست های کارخانه ای بیشتر از شیر است، زیرا در طی تهیه ماست به منظور ایجاد قوام بیشتر، مقداری شیر خشک بدون چربی نیز به ماست اضافه می شود. این اعتقاد وجود دارد که پروتئین ماست بسیار راحت تر از شیر هضم می شود، زیرا باکتری های تخمیر کننده، مراحل اولیه هضم پروتئین را انجام می دهند.

با افزایش زمان نگهداری ماست، هضم پروتئین آن بیشتر خواهد شد. به هنگام تخمیر شیر هم حرارت و هم تولید اسید منجر به دلمه شدن کازئین شیر می شود. این شرایط قابلیت هضم پروتئین را به شدت افزایش می دهد. بنابراین، پروتئین های ماست در مقایسه با شیر از کیفیت زیستی بسیار بالایی برخوردار هستند.
چربی ها

چربی های شیر نیز در طی تخمیر دچار تغییر می شوند. نشان داده شده است که غلظت اسید لینولئیک کنژوگه در ماست بیشتر از شیر است. این اسید چرب خاصیت تحریک سیستم ایمنی و ضد سرطانی دارد. در یک مطالعه جدید در مورد سرطان پستان و روده ، اثرات این اسید چرب بر مهار تکثیر سلول های سرطانی مشاهده شده است.
املاح

ماست منبع خوب کلسیم و فسفر است. در واقع ماست، شیر، پنیر و سایر فرآورده های لبنی فراهم کننده بخش اصلی نیاز به کلسیم در رژیم غذایی روزانه ما هستند.

به دلیل اسیدیته بیشتر ماست، کلسیم و منیزیم آن بسیار راحت تر از شیر جذب می شوند. بنابراین برای زنان در سنین یائسگی که بسیار در معرض خطر اختلالات استخوانی و پوکی استخوان هستند، ماست و سایر لبنیات منبع غذایی بسیار مهم برای کلسیم هستند. همچنین، اسیدیته بالای ماست باعث خواهد شد اثر فیتات در کاهش جذب کلسیم و سایر عناصر دو ظرفیتی نیز کم شود.
مکانیسم های ارائه شده در مورد مزایای بالقوه ماست بر عملکرد روده

ترکیب میکروبی روده

لاکتوباسیل ها یکی از میکروب های موجود در ترکیب میکروبی روده کوچک و بزرگ هستند. توانایی پیشگیری از رشد باکتری های بیماری زا در روده از مهم ترین خواص لاکتوباسیلوس هاست. اما برای اینکه لاکتوباسیلوس ها توانایی پیشگیری از رشد باکتری های بیماری زا را داشته باشند، بایستی توانایی سازگاری با محیط روده میزبان را پیدا کنند و بتوانند در دستگاه گوارش برای مدت طولانی زنده بمانند.

بقای باکتری "لاکتیک اسید"  تحت تاثیر اسیدیته معده، تماس با آنزیم های گوارشی و نمک های صفراوی است. از طرفی گونه های مختلف باکتری "لاکتیک اسید" از توانایی متفاوتی برای بقا در محیط دستگاه گوارش برخوردار هستند.

پاسخ های ایمونولوژیک روده

بافت لنفوئید بخش مخاطی دستگاه گوارش، اولین خط دفاعی در برابر میکروب های بیماری زای خورده شده محسوب می شود. مطالعات نشان داده اند که باکتری "لاکتیک اسید" منجر به ارتقای عملکرد ایمونولوژیک بافت لنفوئید دستگاه گوارش می شوند. ایجاد اسیدیته پایین، تولید اسیدهای ارگانیک، دی اکسید کربن، پراکسید هیدروژن (به عنوان عامل کشنده باکتری ها)، اتانول، مصرف مواد مغذی و رقابت برای فضای فیزیکی توسط این باکتری ها، از عوامل موثر در این رابطه هستند. همچنین، مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی باکتری "لاکتیک اسید" از طریق ماست، موجب افزایش ترشح ایمونوگلوبولین A و افزایش تعداد سلول های ترشح کننده آن در روده کوچک موش شده است که این ویژگی نیز وابسته به مقدار مصرف بوده است. ایمونوگلوبولین A نقش اساسی در کنترل باکتری های بیماری زا در روده دارد.

     نويسنده : سامی        دسته : <-PostCategory->        18:1 - یک شنبه 18 دی 1390برچسب:,        بازديد :              
نکاتی در مورد شیر و فرآورده های لبنی

نکاتی در مورد شیر و فرآورده های لبنی

 

 

  مواد غذایی این گروه :
شامل شیر ، ماست ، پنیر، کشک و بستنی
میزان توصیه شده روزانه از مواد غذایی گروه شیر و لبنیات به تفکیک گروههای سنی :  
1-      کودکان پیش دبستانی 3-2 واحد
2-     کودکان دبستانی 3-2 واحد
3-      نوجوانان سن بلوغ 4-3 واحد
4-     بزرگسالان 3-2 واحد
5-     زنان باردارو شیر ده 4-3واحد
6-     سالمندان 3-2 واحد  
  یک واحد از گروه شیر و لبنیات شامل :
یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا یک لیوان کشک یا نصف لیوان بستنی یا 45 تا 60 گرم پنیر می باشد .به طور کلی همه اقشار جامعه در هر سنی که باشند به شیر و فرآورده های آن نیاز دارند ولی میزان نیاز روزانه برای گروههای مختلف سنی متفاوت است . به طوریکه کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه در مرحله رشد سریع قراردارند برای رشد استخوانها و ساخت بافتهای جدید به شیر و فرآورده های لبنی بیشتری نیاز دارند .
زنان باردار وشیرده نیز به دلیل رشد جنین و شیردهی به شیر و فرآورده های لبنی بیشتری نیاز دارند .
  عوارض ناشی از عدم مصرف شیر و فرآورده های آن :
مهمترین عوارض ناشی از عدم مصرف شیر و جایگزین های آن کمبود کلسیم می باشد .به طوریکه کمبود کلسیم باعث می شود افراد در سنین بالاترمبتلا به پوکی و درد استخوان  شوند ودر افرادی که در مرحله رشد قراردارند مانند کودکان کمبود کلسیم باعث تأخیررشد آنان خواهد شد .

 

 


 

     نويسنده : سامی        دسته : <-PostCategory->        18:0 - یک شنبه 18 دی 1390برچسب:,        بازديد :              
کدام نوع شیر برای شما مناسب تر است ؟

 
 
کدام نوع شیر برای شما مناسب تر است ؟
 
از این چهار گونه مختلف شیر، کدام یک برای شما مناسب است؟ و به چه دلیل ؟
منافع
شیر برای سلامتی
1-
شیر معمولی ( گاو )
پس از دوشیدن این
شیر از گاو، پاستوریزه می شود ( یعنی گرم می شود و سپس به آرامی سرد می شود) تا باکتری های موجود در آن مانند اکولای، سالمونلا و لیستریا از بین بروند. این نوع شیر یک منبع عالی پروتئین، کلسیم و ویتامین های k و d است . تانیا زوکربروت، یک متخصص رژیم می گوید: شیر بدون چربی(اسکیم) یکی از بهترین انتخاب ها است. او ادامه می دهد" از نظر مواد مغذی، شیر بدون چربی مشابه شیر کامل است به جز اینکه دارای چربی اشباع نیست و کمی کلسیم بیشتری دارد. اگر شیر بدون چربی به نظرتان زیادی آبکی می آید، از شیر بدون چربی تقویت شده(enhanced skim) استفاده کنید که بافت غنی تری دارد.
خوب است بدانید که:
مصرف زیاد شیر( یا شیر بدون چربی) به شما در جلوگیری از ازدیاد وزن کمک می کند. مطالعات جدید نشان می دهند که کمبود کلسیم می تواند سبب آزاد شدن هورمونهای مشخصی بشود که مسئول افزایش ذخیره چربی در بدن هستند.
2-
شیر آلی(ارگانیک)
شیر آلی اصطلاحا شیری است که از گاوهای تغذیه شده با غذاهای طبیعی و یا اینکه از گاوهایی که آزادانه در محیط طبیعی برای چرا رها می شوند، به دست می آید. به این گاوها هیچ نوع هورمون رشد مصنوعی برای افزایش میزان شیرشان داده نمی شود و همچنین برای پیشگیری از بیماری ها به آنها هیچ آنتی بیوتیکی تزریق نمی گردد. این شیر هم مثل شیر معمولیپاستوریزه می شود.
اگرچه متخصصان مدعی هستند که از نظر
تغذیه ای، تفاوتی بین شیر ارگانیک و شیر معمولی وجود ندارد، اما در دو مطالعه انجام شده در دانشگاه نیوکاسل انگلیس، نشان داده شده که مقدار اسیدهای چرب مفیدامگا 3 و آنتی اکسیدانها در شیر ارگانیک بیشتر است. البته قیمت این نوع شیر تا دو برابر قیمت شیر معمولی هم می رسد.
خوب است بدانید که : بهترین
شیر ارگانیک، شیری است که در تابستان به دست می آید، و در این هنگام شیر به دست آمده دارای بالاترین سطح اسیدهای چرب کاهنده التهابات است. دلیل این امر این است که در این فصل، گاوها به علفها و شبدر تازه دسترسی بیشتری دارند.
3-
شیر سویا
شیر سویا از دانه های رسیده سویا استخراج می شود، آن را معمولا با آب مخلوط می کنند و برخی مواد شیرین کننده به آن افزوده می شود. شیر سویا به صورت طبیعی دارای چربی اشباع کم است و اساسا کلسترول ندارد. کمی غلیظ تر از شیر گاو است، این شیر برای کسانی که به لبنیات حساسیت دارند یا لاکتوز را تحمل نمی کنند، مناسب و ایمن است.
خوب است بدانید که: به خاطر اینکه
شیر سویا داری منشا گیاهی است، مقدار پروتئین آن به اندازه شیر گاو نیست. شیر سویاطعم دار شده نسبت به انواع طعم دار نشده پروتئین کمتری دارد زیرا در هنگام طعم دار کردن، مقدار پروتئین در هر اونس از این ماده کاسته می شود.
4-
شیربرنج
شیربرنج از مخلوطی از برنج آسیاب شده و آب تهیه می شود و انواع مختلف آن با طعمشکلات، وانیل و خرنوب(میوه یک درخت بومی سواحل مدیترانه) وجود دارد. حساسیت به این نوع شیر از همه انواع دیگر شیر کمتر است، این شیر انتخاب خوبی برای افرادی است که نمی توانند شیر سویا و یا شیر گاو بنوشند. این نوع شیرچربی اشباع و کلسترول ندارد. اما نکته منفی این است که می شود گفت مقدار پروتئین آن ناچیز است.
خوب است بدانید که:
شیربرنج را معمولا در بسته بندی مخصوص عرضه می کنند که تا زمان باز نشدن آن نیازی به قرار دادن آن در یخچال نیست.

     نويسنده : سامی        دسته : <-PostCategory->        17:56 - یک شنبه 18 دی 1390برچسب:,        بازديد :              
باورهای غلط درباره شیر و لبنیات

 

 

 
 
 
باورهای غلط درباره شیر و لبنیات
 

بعضی افراد به دلیل پاره ای باورهای اشتباه که در مورد شیر و فرآورده های آن وجود دارد، از دریافت این مواد مغذی امتناع می کنند. این مقاله بر آن است تا با نگاهی علمی به رفع این باورهای اشتباه کمک کند. شیر و فرآورده های آن از مهم ترین منابع تأمین ده ها مواد مغذی اساسی محسوب می شوند. پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین های a ،b12 و ریبوفلاوین، عناصر معدنیکلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و روی از جمله این مواد مغذی محسوب می شوند. سه وعده غذایی از فرآورده های لبنی، عموما تأمین کننده کلسیم مورد نیاز بیشتر افراد است. هر وعده برابر با یک لیوان شیر، یا 200 گرم ماست یا 2 برش (40 گرم) پنیر است. حذف فرآورده های لبنی از برنامه غذایی روزانه در واقع محروم کردن خود از بسیاری ویتامین ها و عناصر معدنی اساسی و مورد نیاز برای سلامتی است. بنابراین، با نگاهی تازه به ارزش های غذایی این مواد با ارزش، به حفظ سلامت خود کمک کنید. باور اشتباه اول: «شیر سبب افزایش موکوس می شود.» حقیقت: مطالعات متعدد نشان داده اند که شیر سبب تولید مخاط نمی شود. شاید در بعضی از افراد پس از مصرف شیر، لایه ای نازک به طور موقت در دهان و گلو حس شود که از بافت چربی طبیعی شیر ناشی شده و اغلب با مخاط اشتباه گرفته می شود. این لایه ضرری ندارد و در مدت کوتاهی بر طرف می شود. باور اشتباه دوم: «شیر موجب آسم می شود.» حقیقت: شیر ندرتا می تواند به بروز آسم منجر شود. عوامل اصلی آسم عبارتند از: آلرژن هایی نظیر مایت ها، پولن ها و عفونت ها. هر شخص (حتی اشخاص مبتلا به آسم) باید یک برنامه غذایی متعادل و سالم داشته باشد و توصیه می شود از مواد متنوعی شامل غلات، میوه ها و سبزی ها، مواد لبنی و گوشت ها استفاده گردد. طبق تحقیقات جدید نشان داده اند که فرآورده های لبنی به کاهش خطر علائم آسم کمک می کنند. باور اشتباه سوم: «برای کاهش وزن باید از خوردن فرآورده های لبنی خودداری کرد.» حقیقت: حتی در رژیم های غذایی که به منظور کاهش وزن تنظیم می شود باید فرآورده های لبنی از نوع کم چرب گنجانیده شود تا به رفع نیازهای اساسی غذایی کمک کنند. دریافت کلسیم و سایر مواد مغذی اساسی با حذف شیر و فرآورده های آن به سختی قابل تأمین است. تحقیقات جدید نشانگر نقش مهم فرآورده های لبنی در مدیریت وزن و پیشگیری از اضافه وزن، به ویژه در نواحی شکم است. باور اشتباه چهارم: «در صورت دریافت قرص کلسیم نیازی به استفاده از شیر نیست». حقیقت: شیر عالی کلسیم و پروتئین، کربوهیدرات، ریبوفلاوین، ویتامین b12، ویتامین a، پتاسیم، منیزیم، فسفر و روی است. قرص کلسیم همه این مواد مغذی را نمی تواند تأمین کند. باور اشتباه پنجم: «کودکان زیر دو سال باید شیر کم چرب بخورند.» حقیقت: شیر کم چرب برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست؛ زیرا چربی شیر مهم تأمین انرژی و نیز ویتامین های محلول در چربی و اسیدهای چرب ضروری برای این گروه سنی است. با رشد کودکان و استفاده از سایر روغن ها و چربی ها در برنامه غذایی، چربی شیر اهمیت کمتری پیدا می کند. باور اشتباه ششم: «افرادی که از لحاظ هضم لاکتوز مشکل دارند، نباید شیر و فرآورده های آن را مورد استفاده قرار دهند.» حقیقت: حتی در صورت عدم تحمل لاکتوز نباید فرآورده های لبنی از برنامه غذایی حذف شوند. مشاهده شده است که اولا افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز حتی تا دو لیوان شیر را، مشروط به تقسیم در وعده های مختلف، می توانند تحمل کنند، ثانیا پنیر و ماست به خوبی تحمل می شوند (پنیر فاقد لاکتوز است و باکتری های مفیدماست به هضم لاکتوز کمک می کنند). باور اشتباه هفتم: «نوشیدن شیر موجب پیدایش سنگ کلیه می شود.» حقیقت: شیر نقش محافظت کننده در تشکیل سنگ های کلیوی دارد که توسط املاح اگزالات ایجاد می شود. کلسیم شیر با اگزالات غذا پیوند می یابد و آن را برای جذب، نامناسب می سازد. در ضمن در مورد سنگ های کلسیمی نیز ثابت شده که مقدار حد پایین نیاز (یعنی 2 واحد لبنیات در روز) موجب ایجاد یا تشدید سنگ های کلیهکلسیمی نمی شود. با توجه به آنچه گفته شد، این گروه با ارزش غذایی، یعنی شیر و فرآورده های آن، نباید بدون مشورت با پزشک و متخصص تغذیه حذف شوند.


     نويسنده : سامی        دسته : <-PostCategory->        17:55 - یک شنبه 18 دی 1390برچسب:,        بازديد :              
روش های نگهداری شیر

1- پاستوریزه کردن شیر: پاستوریزه کردن شیر عبارت است از گرم کردن شیر تا حدی که میکروب های بیماری زای آن کشته شود. این عمل نمی تواند کیفیت شیری را که بیش ازحد معمول آلوده شده و در حال فاسد شدن است تغییر داده آن را تبدیل به شیر سالم کند. لذا شیری را باید به دستگاه پاستوریزه برد که قبلا با رعایت نکات بهداشتی دوشیده و نگهداری شده باشد.عمل پاستوریزه کردن شیر به دو روش صورت می گیرد: 1- پاستوریزه کردن با حرارت کم تر و مدت زمان زیاد که در این روش شیر را به مدت 30 دقیقه در درجه حرارت 61 تا 65 درجه سانتی گراد گرم نگه می دارند.2- پاستوریزه کردن با حرارت زیاد و مدت زمان کم که در آن شیر را به مدت 15 ثانیه در درجه حرارت 71 تا 73 درجه سانتی گراد گرم نگه می دارند.

پس از حرارت دادن شیر آن را یکباره تا 4 درجه بالای صفر سرد کرده و در داخل ظرفی که کاملا شسته و ضد عفونی شده است می ریزند. شیر پاستوریزه را می توان به مدت 2 الی 3 روز در یخچال نگهداری کرد.

2-استرلیزه کردن شیر: استرلیزه کردن شیر عبارت است از عاری کردن شیر از میکروب های بیماری زا و غیر بیماری زا به طوری که هاگ ها یا اشکال مقاوم میکروبی نیز در آن از بین رفته باشد. عمل استرلیزه کردن شیر به روش های مختلف انجام می شود که عبارتند از: 1- شیر را پس از خرد کردن چربی آن به مدت 15 الی 20 دقیقه در درجه حرارت 110 تا 115 درجه سانتی گراد قرار می دهند پس از آن بلافاصله شیر را سرد می کنند. 2-  شیر را در درجه حرارت بسیار زیاد ( 135 تا 150 درجه سانتی گراد) به مدت 10 الی 15 ثانیه حرارت داده سپس سرد می کنند.

مدت نگهداری شیر استرلیزه شده چندین برابر شیر پاستوریزه شده است و این نوع شیر را می توان برای مدتی خارج از یخچال نیز نگهداری کرد.

 

ضمنا منظور از هموژنیزه کردن شیر خرد کردن چربی آن به اجزای بسیار ریز و کوچک است به طوری که چربی در سطح شیر جمع نشود برای هموژنیزه کردن شیر آن را 60 تا 75 درجه سانتی گراد حرارت داده و تحت فشار بسیار زیاد از منفذ تنگی عبور می دهند تا ذرات چربی آن خرد شود. لازم به یادآوری است که قبل از هموژنیزه کردن شیر آن را پاستوریزه می کنند.


     نويسنده : سامی        دسته : <-PostCategory->        17:49 - یک شنبه 18 دی 1390برچسب:,        بازديد :              

لينک دوستان

لينک هاي روزانه

امكانات وبلاگ
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 197
بازدید کل : 198457
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 50
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


شروع کد تغییر شکل موس -->